Betygsätt sidan

Kravanalys är en mycket viktig fas i utvecklingen av IT-system. Det är här som alla intressenterna i ett projekt ska bidra med input till systemet. Det kan både vara interna medarbetare som externa kunder som ska vara med och kravställa. Här är ett antal metoder som en kravanalytiker kan använda för kravhantering.

Metoder för kravanalys

Det finns ett stort antal metoder för att samla in krav till en kravanalys. Man bör inte hålla sig till enbart en metod utan anpassa sig efter situationen. Här är några metoder:

  • Fokusgrupp
  • Workshop
  • Enskilda intervjuer
  • Obsevationsstudier
  • Utvärdera prototyper
kravhantering kravanalys

Kravanalys med fokusgrupp

En fokusgrupp består vanligtvis av 6-12 personer som är sammansatta för att lyfta fram viktiga faktorer för ett i förväg bestämd fråga eller produkt. Förutom själva deltagarna så bör fokusgruppen ledas av en moderator och dokumenteras av ytterligare en personer.

Metoden innebär att deltagarna sitter tillsammans och diskuterar ett antal frågor som en moderator tar upp. Frågorna ska gärna inledas med ”Vad tycker du är viktigt med…”. På så sätt fångar man snabbt in viktiga och prioriterade krav från användarna. En bra moderator ser även till att alla deltagare är med.

Sessionen är vanligtvis 2-3 timmar med ett par pauser. På den tiden bör man hinna igenom ett 20-tal frågor där alla haft möjlighet att ge sina synpunkter till kravanalysen.

Vanligtvis används fokusgrupper i marknadsföring för att till exempel utvärdera en ny produkt på marknaden eller för dialog med medborgare. Men metoden kan lika gärna användas i projekt för att identifiera viktiga krav. Den passar bäst när man vill ta in externa kunder i kravanalysen eftersom det är ett enkelt format som kräver ganska lite ansträngning från deltagaren. Däremot är det viktigt att ha en moderator som kan engagera och se till att dialogen hålls uppe.

Kravanalys med workshop

I en workshop är deltagarna mer aktiva än i en fokusgrupp och lämpar sig bättre inhouse eftersom det kräver mer engagemang från deltagarna. En bra workshop är dessutom självdokumenterande. Så här leder och genomför du en kravworkshop.

Enskilda intervjuer

kravanalytiker

Ibland är det svårt att samla alla intressenter samtidigt. Det kan till exempel vara i en miljö där användarna inte kan var borta samtidigt, till exempel i en skola eller sjukhus. Man kan då göra en kravanalys med enskilda intervjuer av användarna.

Intervjuerna sker oftast enskilt med kravanalytiker. Boka hellre två korta tillfällen än ett långt. Det finns ofta krav man kommer på i efterhand och vill komplettera med.

Observationsstudier

Observationsstudier är en metod som enbart bör användas som ett komplement till de andra metoderna. Den innebär att kravanalytikern är delaktig i användarens dagliga arbete och observerar hur personen arbetar i praktiken i ett IT-system. På så sätt kan man få fram krav på hur en existerande produkt eller tjänst kan förbättras. För en ny produkt kan man kartlägga arbetssätt och använda dessa i kravanalysen.

Kravanalys med prototyp

En prototyp innebär att man skapar ett utkast till en färdig produkt eller tjänst. Den behöver inte ha alla funktioner eller fungera till hundra procent. Det viktiga är att den ska ge ett stöd att visa hur den är tänkt att fungera i framtiden

Vanligtvis låter man användarna diskutera krav utifrån ett existerande IT-system. Men genom att ta fram en prototyp kan man lyfta diskussionen från att hitta lösningar på det gamla till att komma med krav på det nya. Kraven blir då mer kreativa när man kan få en inblick vad som är möjligt.

Fler råd och tips för kravanalytiker

Gratis mall för backlog

Så skriver du icke-funktionella krav