Betygsätt sidan

Skatteverket har arbetat hårt för att få deklaranterna att välja att deklarera på nätet. I första hand för att minska på den administrativa kostnaden som krävs för att hantera deklarationer på papper. Det har gett oss ett stort utbud av möjligheter att både få deklarationen på nätet och deklarera digitalt.

Vad krävs att du ska deklarera på nätet?

Vill du helt slippa använda pappersblankett så finns det möjlighet att få själva deklarationen digitalt. Sedan några år tillbaka skickas deklarationen ut till så kallade digitala brevlådor. Det betyder att du får deklarationen direkt när den släpps och slipper att vänta på den traditionella posten. Det innebär även att ledtiderna blir kortare och du har möjlighet att få skatteåterbäringen redan i april. Men vill du enbart deklarera digitalt är det mycket enklare.

Skatteverket har två tjänster för digital deklaration, e-tjänsten och appen.

Skatteverkets e-tjänst för att deklarera på nätet

För att deklarera med Skatteverkets e-tjänst för inkomstdeklaration så behöver du en e-legitimation och ett svenskt personnummer. Skatteverket tillåter BankID, Mobilt BankID och e-legitimation från Telia och Svenska Pass. Ska du bara godkänna eller göra en mindre ändring i avdrag räcker med med att du loggar in med säkerhetskoden som kommer med deklarationen.

Du kan deklarera med tjänsten om du är privatperson, har enskild firma eller är delägare i handelsbolag eller aktiebolag.

deklarera på nätet eller via app

Skatteverkets appar för iOS och Android

För att använda Skatteverkets app för iOS eller Android behöver du ett Mobilt BankID. Precis som för e-tjänsten kan du göra mindre ändringar i din deklaration med säkerhetskoden som följer med deklarationen.

Ladda ner Skatteverkets appar gratis

Läs mer om att deklarera på nätet

Här hittar du mer att läsa om fler tjänster för att deklarera digitalt.

Så betalar du in kvarskatten

Så får du tillbaka skatteåterbäringen

Viktiga datum för deklaration 2019