Skatteverket har arbetat hårt för att få deklaranterna att välja att deklarera på nätet. Orsaken för det är förstås för att minska på den administrativa kostnaden för att hantera deklarationer på papper men även för att minska fusk och fel i deklarationen. Det har gett oss ett stort utbud av möjligheter att både få deklarationen på nätet samt andra möjligheter att deklarera digitalt.

Vad behöver du göra för att du ska kunna deklarera på nätet?

Vill du helt slippa använda pappersblankett så finns det möjlighet att få själva deklarationen digitalt. Sedan några år tillbaka skickar man ut deklarationen till så kallade digitala brevlådor. Det betyder att du får deklarationen direkt när Skatteverket släpper den och slipper att vänta på den traditionella posten. Det innebär även att ledtiderna blir kortare och du har möjlighet att få skatteåterbäringen redan i april. Men vill du enbart deklarera digitalt är det mycket enklare.

Skatteverket har två tjänster för digital deklaration, e-tjänsten samt appen.

Skatteverkets e-tjänst för att deklarera på nätet

För att deklarera med Skatteverkets e-tjänst för inkomstdeklaration så behöver du en e-legitimation och ett svenskt personnummer. Skatteverket tillåter till exempel BankID, Mobilt BankID och e-legitimation från Telia och Svenska Pass. Men ska du bara godkänna eller göra en mindre ändring i avdrag räcker med med att du loggar in med säkerhetskoden som kommer med deklarationen.

Du kan deklarera digitalt med tjänsten om du är privatperson, har enskild firma eller är delägare i handelsbolag eller aktiebolag.

deklarera på nätet eller via app

Skatteverkets appar för iOS och Android

För att använda Skatteverkets app för iOS eller Android behöver du ett Mobilt BankID. Precis som för e-tjänsten kan du göra mindre ändringar i din deklaration med säkerhetskoden som följer med deklarationen.

Ladda ner Skatteverkets appar gratis för att deklarera digitalt

Här kan du läsa mer om att deklarera på nätet

Här hittar du mer att läsa om fler tjänster för att deklarera digitalt.