Betygsätt sidan

Digitala brevlådor har blivit väldigt populärt och flera miljoner använder redan de olika tjänsterna för att få brev från företag och myndighetspost digitalt. Fördelarna är många, bland annat är det miljövänligt och du har alla papper samlade på samma ställe. Det går även snabbare att distribuera vilket märks extra tydligt när det gäller inkomstdeklarationen.

Vad är digitala brevlådor?

En digital brevlåda är en tjänst där dina brev sparas i molnet och kan nås via en webbsida eller i en app. Du kan få en notifiering i mobilen eller mejl då ett nytt brev dyker upp. Du kan då gå in och läsa det på skärmen eller skriva ut det om du hellre vill det. Alla brev lagras centralt så du behöver aldrig vara orolig för att de försvinner. Förutsatt att du inte själv väljer att radera dem.

Den första digitala brevlådan lanserades i Sverige 2012. 2019 fanns det fyra leverantörer varav några både levererar brev från myndigheter och företag.

Så skaffar du en digital brevlåda gratis

Alla digitala brevlådor är gratis att använda. Några hanterar enbart myndighetspost medan några även har brev från privata företag. Gemensamt för alla tjänster att du måste ha någon typ av digital id-handling som till exempel BankID för att vända dem. Här är de fyra leverantörerna.

Digitala brevlådor

Fördelen med att deklarera med digital brevlåda

Om du inför deklaration 2019 skaffar en digital brevlåda senast 28 februari kommer du få din deklaration digitalt i början av mars. Det betyder att du har möjlighet att få din eventuella skatteåterbäring redan i april. Så här gör du.

  • Skaffa en digital brevlåda före 28 februari 2019 så får du deklarationen redan i början av mars.
  • Godkänn deklarationen utan att ändra eller lägga till något före 2 april 2019
  • Deklarera digitalt i e-tjänsten eller i Skatteverkets app.

Läs mer om att deklarera och deklaration

Läs mer om digitala brevlådor och datum och händelser för deklaration 2019