Att redovisa tid i projekt är mycket viktigt. Dels för att hålla koll på kostnaden och lönsamheten i projektet men även på grund av bokföringstekniska skäl. Därför bör alla deltagare i ett projekt fylla i en tidrapport. Du kan använda den till exempel som kostnadsunderlag för till exempel konsulter, timanställda eller andra tillfälliga medlemmar i projektet.
Så fyller du i tidrapporten
Börja med att ladda ner mallen på din dator och spara den. Sedan kopierar du lika många dokument som deltagare i projekten. Sedan kan du namnsätta Excel-filerna med till exempel personens namn.
- Fyll i namn samt år högst upp i tidrapporten.
- Varje rad i mallen är ett projekt eller en del av projekt. Det går enkelt att lägga till flera rader genom att tabba sig fram i tabellen. Beräkningarna blir uppdaterade automatiskt utan att du behöver göra något.
- Fyll även i tid för projekten varje månad i tidrapporten. Summan per månad blir beräknad längst ner och det totala antalet timmar för hela året ser du i den gråa rutan högst upp.
- Tänk på att rapportera tid löpande, annars finns det risk att man glömmer bort hur lång tid man jobbat.
Det är viktigt att spara filen samt se till att det finns en backup på den. Den går även bra att exportera till PDF eller Word.
Rapportera tid med digitala verktyg
Det finns ett stort antal digitala verktyg samt appar att rapportera tid med. Vissa tidrapport-verktyg kräver registrering och sparar datan i molnet medan andra billigare alternativ saknar backup. Här har Driva Eget samlat 5 bra verktyg för att hålla koll på tiden.
Läs mer om tidrapport och projektledning
Ladda ner tidrapporten i Excel
Här kan du ladda ner mallen i Excel helt gratis. Ladda ner filen här.