Sponsring. Ett företag som sponsrar en organisation eller förening ger en gåva, och får som motprestation reklam för sitt företag. Eftersom reklam är avdragsgillt men däremot inte gåvor, så är ibland endast en del av det sponsrade beloppet avdragsgillt. Företaget måste få någon form av motprestation för sin sponsring, t ex reklam på matchtröjor eller i program. Motprestationen måste stå rimlig proportion till beloppet du sponsrar med.

Exempel

Företaget sponsrar en idrottsförening med 10 000 kr och får en annons i matchprogrammet som motprestation. Om normalpriset för samma annons är 8 000 kr så blir det avdrag med endast 8 000 kr.

Ibland kan motprestationen bestå av tillgång till konferenslokaler eller inträde på matcher.

Sponsring av friidrott

Om företaget inte har konfererat i lokalerna eller tittat på matcherna så blir det inget avdrag för den delen av sponsringen, oavsett marknadsvärdet på biljetter och lokalhyran. Om motprestationen är ett sponsorpaket, kanske en blandning av annonser, biljetter, grenen till en golfbana, lokaler och arrangemang är det bra om det finns ett tydligt sponsoravtal som beskriver vad som ingår och vad varje del kostar. Det kan då bli avdrag med marknadsvärdet på varje del.

Vissa delar av sponsorpaketet kan falla under reglerna för representation t ex biljetter, greenfee, mat och dryck. Då gäller de vanliga beloppen för representation.

§ Trots att motprestation inte finns kan det bli avdrag för pris där sponsorns namn ingår, som för Tylösands Havsbad som sponsrat Tylösandspriset, KRG 2/11-06, 3292-4.

Råd för sponsring

Vad är viktigaste att tänka på när det gäller sponsring. Här har vi samlat de fyra viktigaste råden.

  1. Skriv sponsoravtal

    Ange vilka motprestationer sponsorn ska ha. Här har du en gratis mall för sponsoravtal.

  2. Värdera motprestationen

    Beräkna marknadsvärdet av motprestationerna då överskjutande del oftast inte får dras av.

  3. Utnyttja förmånerna

    I annat fall kan man hävda att de saknar värde.

  4. Välj rätt namn

    Om sponsorpengarna gäller ett penningpris se till så ditt företags namn finns med i namnet på priset.

§ Dessa rättsfall visar gränserna mellan avdrag eller inte avdrag: RÅ 1976 ref 127, RÅ 2000 ref 31, KRS 26/4 2000, 3830-98, KRS 23/1 1998, 806-96.

Här kan du läsa mer om sponsring