Skatteverket arbetar mot osund konkurrens i bland annat byggbranschen, i år med särskilt fokus på den grå delen av marknaden. Flera åtgärder genomförs mot fusk med identiteter som kopplas till företagsbedrägerier och välfärdsbrottslighet. Handeln med kryptovalutor granskas närmare liksom branschen för influencers.

– Det är viktigt att Skatteverket upptäcker fel och motverkar fusk. Vår kontroll ska vara legitim och trovärdig och bidra till att vi uppfyller vårt uppdrag, sade Katrin Westling Palm, generaldirektör för Skatteverket, i samband med en pressträff om årets kontroller.

Skatteverket deltar i myndighetssamverkan mot osund konkurrens. I år utvidgas ett operativt samarbete med sju andra myndigheter mot svartarbete, arbetsmiljöfusk och exploatering av arbetskraft.

I år fortsätter också granskningen av byggsektorn och andra branscher där risken för svartarbete är stor, såsom bilverkstäder, restauranger och skönhetsbranschen.

Skatteverket gör kontroller på arbetsplatser och arbetar även förebyggande med upphandlingsfrågor. Årets nya regler om månadsvis redovisning av löner och skatter för varje anställd förväntas tillsammans med personalliggare öka möjligheterna att upptäcka fel och fusk.

granska pengar

I folkbokföringskontrollen utreds omkring 200 ärenden om misstänkta falska identiteter. Den utökade kontrollen av pass och id-kort fortsätter. Antalet underrättelser till andra myndigheter om misstänkt id-fusk fördubblades i fjol och i år väntas de öka ytterligare.

Förra året beslutades om höjd skatt med över 100 miljoner kronor efter kontroller av fel och fusk inom punktskatter för alkohol, tobak och bränsle. Spelskatten är ny för i år, spelbolag som vänder sig till svenska spelare ska ha licens och betala spelskatt. Privatpersoner som spelar hos spelbolag utan licens ska skatta för vinster.

En betydande del av handeln med kryptovalutor redovisas inte, det framgår av en stor mängd uppgifter som Skatteverket har hämtat in. Kontrollen utökas här och även tidigare års handel granskas.

Företag som säljer produkter via större marknadsplatser på nätet kontrolleras närmare liksom bolag som marknadsför sina produkter via influencers i exempelvis sociala medier.