3 (60%) 1 röst[er]

Att hitta en USP (unique selling point eller unique selling proposition) till ditt företag kan vara den faktor som gör att du slår dina konkurrenter. När konkurrensen är stenhård och produkterna eller tjänsterna påminner om varandra kan det vara USPen som är den avgörande detaljen.

Vad är en USP?

En unique selling point är en egenskap som gör just din produkt eller tjänst unik, alltså vad du har men konkurrenterna saknar. Den här egenskapen är särskilt användbar i marknadsföring för att framhäva skillnaden gentemot konkurrenter och anledningen varför kunderna ska välja just dig.

Så hittar du din USP

  1. Skriv ner vad som gör din produkt eller tjänst unik. Du kanske redan nu har en USP men som du inte marknadsför på rätt sätt eller som inte kunderna känner till.
  2. Scanna marknaden och dina konkurrenter vad som gör deras produkter unika. Finns det något glapp i marknaden som du kan utnyttja och fylla?
  3. Försök hitta en unik marknad men försöka inte att tillfredsställa alla. Att hitta en liten grupp kunder och göra dem nöjda kan ge dig lojala ambassadörer.
  4. När du hittat en unique selling proposition, se till att du kan få ner den till ett kort men kraftfull fras som kan användas i din marknadsföring. Våga vara personlig och se till att du verkligen håller det du lovar.

Exempel på unique selling points

IKEA

usp ikea

IKEA är ett av världens mest framgångsrika företag och det är ingen slump att de har en tydlig USP som all kunder känner väl till. Att sälja prisvärda möbler i platta paket. Möbelföretag har funnits i hundratals år men IKEA lyckades hitta ett sätt att göra något unikt. Inte genom att förändra själva produkten utan sättet den såldes och distribuerades på.

Godistillverkaren M&M

En klassisk USP från godistillverkaren M&M är att deras godis smälter i munnen och inte i handen. Istället för att fokusera på smaken har man hittat ett problem som kunder upplever i samband med konsumtion av choklad.

Läs mer om USP och företagande

Fler exempel

Gratis mall för kommunikationsplan