Att personalen är företagets viktigaste tillgång är det få som säger emot. Det gäller att kunna attrahera och framför allt behålla duktiga och viktiga medarbetare. Har du dessutom en attraktiv arbetsplats blir rekryteringen enklare och billigare när det är lätt att dra till sig rätt personer. Men hur skapar man en populär arbetsplats som många vill söka till? Det här är employer branding kommer in. Med rätt verktyg kan du få just ditt företag att sticka ut.  Nedan listar vi de viktigaste råden hur du ökar kännedomen om din arbetsplats.

Employer brandingPlattformen

All employer branding startar med att man lägger själva plattformen så alla på företaget vet var man ska nå. Annars är det meningslöst att börja arbetet. Några frågor man bör sätta innan arbetet börjar är:

  • Vilket företag är vi (eller vill vara)?
  • Vilka värderingar har vi?
  • Varför ska man jobba hos oss?

När dessa grundläggande frågor är besvarade har man en grund till vad man ska kommunicera utåt. Då är det dags att sätta igång med det praktiska arbetet.

Profilkläder och reklamgåvor

Om personalen trivs och är stolt över sin arbetsplats kommer dom även vilja visa att dom jobbar där. Därför kan det bara en bra idé att låta medarbetarna marknadsföra ditt företag genom profilkläder. Det kan till exempel vara en företagsjacka med en diskret logga i bra kvalité. Är den snygg och i bra material kommer den användas flitigt och ditt varumärke når ut till många många. Att snåla på kvalitén kommer bara göra att kläderna hamnar i en garderob oanvända. Dessutom vill du inte att ditt varumärke ska synas på ett fult plagg.

Intern kommunikation

Innan du börjar kommunicera företagets värderingar utåt bör du se till att den finns en fungerande dialog internt med dom anställda. Finns det till exempel en kultur där feedback uppmuntras och möjlighet att ge anonyma synpunkter på företaget och ledningen? Det kan till exempel vara ett återkommande möte där bra och dåliga saker inom bolaget diskuteras. Eller möjlighet att via ett formulär skicka återkoppling. På så sätt kan man bygga en gemensam värdegrund för företaget så att alla har en gemensam bild vad företaget står för.

Marknadsföring

När det finns en intern kommunikation på plats är företaget moget att börja kommunicera externt. Ett exempel på effektivt marknadsföring är att använda storytelling och låta de anställda vara med som riktiga case i berättelsen. Bra historier med riktiga människor berör och kan bli väldigt starka. Dessutom ger det trovärdighet när berättelsen kommer direkt från en ur personalen. Tveka inte att vara personlig i tilltalet, att bara stapla fakta är inte intressant. Välj istället ut ett budskap som du vill förmedla om er organisation. Det kan tillexempel handla om att företaget värderar kreativitet extra eller att man värnar om en sund balans mellan arbetsliv och privatliv.

Sociala medier

Att arbeta med sociala medier kan verka självklart idag. Men är det verkligen det från ett employer branding-perspektiv? Visst arbetar man ofta med att marknadsföra våra produkter och tjänster eller uppmärksammar bra recensioner, betyg eller utmärkelser. Men hur ofta postar vi inlägg om medarbetare, personalaktiviteter eller hur fint det nya kontoret blev? Det skapar inte bara en vi-känsla bland medarbetare men kan göra att utomstående blir intresserade av företaget.

Sammanfattningsvis kan man säga att employer branding handlar om två saker. Dels att se till att den egna personalen trivs vilket ger gratis marknadsföring utåt. Men även att ge men positiv bild av företaget utåt genom olika aktiviteter. Fokuserar man på det har man en stor chans att bli en attraktiv arbetsplats.