Sökmotoroptimering (SEO) är ett effektivt sätt att öka trafiken till din företagssajt. Det finns hundratals sätt att optimera dina webbsidor men som de flesta företagare har du säkert ont om tid. Här har vi samlat de åtgärder som kommer ge bäst resultat för din sökmotoroptimering. Listan är fokuserad hur Google indexerar webbsajter men vissa tips gäller generellt för sökmotorer och kan be bättre resultat i till exempel Microsofts sökmotor Bing.

Sökmotoroptimering Google Analytics

Här är 10 tips för sökmotoroptimering för ditt företag

Se till att ditt företag finns med i Google Local Pack

Google Local Pack är en funktion i Googles sökmotor som generar ett sökresultat med lokala företag. Du har säkert sett det när du till exempel har sökt på restauranger eller företag i din närhet. För att få med sitt företag här behöver du registrera dig på Google My Business. Fyll i så mycket information som är möjlig för din firma. Du kan till exempel lägga till adress, telefonnummer, eventuella öppettider, bilder, event och erbjudanden. Men viktigast av allt är att du lägger in en länk till din webbsajt.

Att många seriösa webbsajter länkar till din webbsajt är en stor faktor för att rankas högst i sökmotorerna.Tänk på att informationen inte är synlig förrän du har verifierat din sajt. Det kan till exempel ske genom att du får ett brev från Google till din företagsadress med en kod som du anger. Att vara med i Google My Business är den enskilt viktigaste delen av sökmotoroptimering för ditt företag.

Få dina kunder att recensera ditt företag på Google

Låt dina nya kunder få reda på vad dina gamla kunder tycker om ditt företag. Du kan till exempel ha som vana att skicka ut en länk till din Google-sida efter varje avslutat uppdrag hos kund, eller varför inte ha länken i din mejlsignatur? Det har visat sig att Google gillar företag med minst 2-3 recensioner. Försök aldrig köpa recensioner utan se till att det är en kund som av egen vilja berättar vad som är bra eller dåligt med ditt företag.

Registrera ditt företag på sajter för lokala företag (seriösa sajter)


Det finns flera stora sajter där du kan registrera ditt företag på. Förutom Facebook, Intagram, LinkedIn så finns det betydligt mer nischade sajter. Arbetar du med inredning och design kan till exempel Houzz.se vara ett bra ställe att synas på. Driver du ett mer generellt tjänsteföretag ska du registrera dig på Yelp.se. Det finns även ett stort antal företagsregister där vissa erbjuder dig att gratis uppdatera din information. Har du möjlighet så lägg alltid in en länk till din webbsajt.

Se till att din NAP-information är konsekvent

Google är mycket känslig när det gäller din NAP-information (Name, Adress, Phone number). Skriver du till exempel ditt företagsnamn, adress och telefonnummer på ett sätt på din sajt men på andra sajter på ett annat sätt kommer Google att straffa ditt företag i sökmotorerna. Det är extremt viktigt att du bara anger den här information på ett sätt överallt på nätet. Ett tips är att använda det formatet som finns registrerat hos Bolagsverket.

Exempel på  sökmotoroptimering av ditt företagsnamn

Är ditt företagsnamn, adress och telefonnummer registrerade hos bolagsverket i nedanstående format måste du använda samma format överallt på nätet. Du ska alltså inte välja att utesluta landskod eller “AB” om ditt företag från början är registrerat med de uppgifterna.

Mitt företag AB
Sökmotorgatan 13A
SE-123 45 Staden
+46 8 1234 5678

Skriv en bra sökmotoroptimerad TITLE-tag

TITLE-taggen är en del av meta-datan på din webbsajt. Varje sida har en egen TITLE och är den text som styr vad som kommer synas som rubrik i Googles sökresultat om en sida från din sajt kommer upp. Det är viktigt att du utnyttjar den här taggen på rätt sätt. Till exempel bör du få med de sökord som du vill bli rankad för men texten måste även vara informativ och locka kunden att klicka sig in på din sajt.

Skriv bra rubriker och ingresser

Det är viktigt att det tidigt är tydligt vad dina sidor handlar om. Se till att sökorden du vill rankas för både finns med i rubriken på sajten men även i ingresser. Totalt bör sökorden finnas med ca 4-5 gånger i en text på ca 300 ord (minimum antal ord för en sida)  för att din sökmotoroptimering ska vara optimal. Tänk på att inte antalet sökord inte ska förekomma för ofta i texten, det kan dra ner din rankning.

Den senaste tiden har även Google fokuserat på läsbarheten i texten. Det har visat sig att underrubriker och inte för långa meningar ger en bättre sökmotoroptimering. En annan viktig del är att sidorna är anpassade för mobiler. Sidor som använder sig av AMP (Accelerated Mobile Pages) kommer ge ett bättre sökresultat när kunden surfar från mobilen.

Generellt premierar Google sidor som är lättlästa, många länkar till och som ger kunden den information som kunden efterfrågar.

Läs mer om sökmotoroptimering

Kom igång med digital transformation

https://moz.com/