Betting inom fotboll är vanligt i Sverige idag, något som märks av genom att kända fotbollsstjärnor som bland andra Zlatan Ibrahimovic har sponsrats av stora spelbolag.
Spelmarknaden i Sverige omsätter årligen flera miljarder kronor och vadhållning – där betting på fotboll är vanligt förekommande – utgör en stor del av marknaden. Men vad är egentligen betting, och på vilket sätt har vadhållning inom fotboll påverkat sportens popularitet och ekonomi genom sponsring av lag och spelare?
I den här artikeln reder vi ut begreppen, tar en närmare till på siffror från Spelinspektionen gällande spelmarknaden i Sverige och listar några fotbollsstjärnor som sponsras av bettingbolag. Vi redogör även för varför folk gärna bettar på fotboll och hur vadhållning kan bidra till ett ökat intresse för denna sport i allmänhet.
Vad är betting och odds?
Först och främst, vad är betting? Betting, eller vadhållning, innebär att man satsar pengar på en framtida utgång.
Vadhållning om sport benämns ofta som sports betting, vilket är den engelska termen för vadhållning på sport. Inom sport kan man till exempel betta på vilket lag som kommer vinna en match eller tippa på vilka matcher som kommer bli mest målrika.
Odds är proportionerna mellan vinst och insats. När oddsen är högre ger de en högre vinst, men samtidigt är sannolikheten att vinna lägre.
Oddssättare använder sig av statistisk och matematiska formler för att beräkna oddsen för olika matcher och sportevenemang.
Spelmarknaden 2020 – omsatte närmare 25 miljarder kronor
Spelmarknaden i Sverige är stor, och vadhållning utgör en signifikant del av denna. Spelbolag med svensk licens omsatte hela 24,7 miljarder kronor i Sverige under 2020, visar siffror från myndigheten Spelinspektionen.
Enligt Spelinspektionen ökade omsättningen efter utbetalda vinster för kommersiellt onlinespel och vadhållningen dessutom med fjorton procent under det andra kvartalet 2021, jämfört med motsvarande kvartal förra året. När det gäller vadhållning eller betting så spelar män i högre grad på vadhållning: hela 34 procent av svenska män som spelar om pengar spelar på betting.
Med tanke på dessa siffror är det inte konstigt att spelbolagen satsar miljoner på reklam varje år. I Sverige 2020 lade spelbolagen hela 3,7 miljarder kronor på spelreklam.
Spelbolag sponsrar svenska fotbollslag
Denna spelreklam omfattar självklart även fotboll. Många stora fotbollslag idag har kasinon eller bettingsidor som huvudsponsorer – faktum är att det numera finns en stark koppling mellan vadhållning och fotboll.
Den nya spellagen som trädde i kraft i Sverige 2019 ledde till att det blev möjligt för spelbolag att sponsra svenska fotbollslag. Fördelen med att låta ett spelbolag sponsra ett fotbollslag är att dessa bolag ofta har stora budgetar att röra sig med.
Detta gynnar lagen eftersom sponsringen ger dem möjlighet att till exempel uppgradera sina spelartrupper med dyra, internationella spelare. Vissa menar att detta i sin tur kan leda till att Allsvenskan blir en både bättre och mer lukrativ liga att spela i – och detta gäller även för utländska spelare.
Sportstjärnor, fotbollslag och betting
Förutom att många lag har hittat sponsring bland bettingbolag så har flera fotbollsstjärnor gjort samma sak. De flesta känner nog till att Zlatan Ibrahimovic har gjort reklam för en bettingsajt, men andra fotbollsspelare som till exempel Tomas Brolin har också gjort reklam för spelbolag.
Även Svensk Elitfotboll har ett partnerskap med ett av de stora spelbolag som verkar på den svenska marknaden. Att betting har blivit mer och mer vanligt inom fotboll är uppenbart – och detta är förmodligen anledningen till att det i januari 2021 kom nya regler gällande vadhållning inom fotboll.
De nya reglerna begränsade det tillåtna utbudet på vadhållning, detta med syftet att motverka så kallad matchfixning. För sport som utövas i Sverige antingen begränsades eller förbjöds vadhållning gällande bland annat Individuella prestationer av spelare som är under arton år, samt regelbrott under matcher, tävlingar och turneringar.
Det finns alltså en klar ekonomisk fördel med betting för både fotbollslag och spelare, men även de som bettar – och sporten i allmänhet – drar fördel av vadhållning. De som bettar på fotboll har inte bara chansen att tjäna pengar, den ekonomiska aspekten gör även att de blir mer engagerade i sporten och intresserade av att lära sig mer.
En växande trend?
Sedan den nya lagstiftningen gällande spel för pengar i Sverige trädde i kraft 2019 så har vi sett hur spelbolag har sponsrat både individuella spelare och lag. Många ser en fördel med detta – ju mer pengar lagen har att röra sig med desto större blir chanserna att få in internationella talanger i lagen.
Betting på sporter på fotboll bidrar även, enligt många, till att intresset för sporten ökar eftersom det gör åskådarna mer engagerade i sporten. De blir också mer benägna att lära sig mer om lagen och spelarna för att på så sätt ha en bättre chans att förutse resultaten i matcher, till exempel.
Sammantaget är det rimligt att anta att den trend som vi har sett i Sverige under senare år, där det finns en stark koppling mellan betting och fotboll, bara kommer att bli mer och mer påtaglig. Individuella sportstjärnor som gör reklam för spelbolag gör även vadhållning i allmänhet mer folkligt, och fotboll är en sport som svenskarna verkar förtjusta i att betta på.